URL



هواپیماهای آینده ایرباس با هیدروژن ۲۳۵- درجه ای پرواز می کنند

هواپیماهای آینده ایرباس با هیدروژن ۲۳۵- درجه ای پرواز می کنند

کوتاه کننده لینک: ایرباس مشغول مهندسی مخزن های ذخیره هیدروژن برودتی نوین برای هواپیماهایی در آینده است که با هیدروژن مایع پرواز می کنند. چنین مخزنی هیدروژن را باید در دمای 235- درجه سانتیگراد حفظ کند.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، برپایه گزارشی که بتازگی انتشار یافته این مخزن ها «قلب های سرد» نامیده می شوند و مرکز هواپیماهای هیدروژنی جدید ZEROe هستند. در وبلاگ ایرباس درباره ی این فناوری آمده است: هیدروژن کلید ما برای عرضه هواپیمایی به بازار تا ۲۰۳۵ میلادی است که هیچ نوع گاز گلخانه ای منتشر نمی نماید. اما برای این منظور باید گاز را در دمای ۲۳۵- درجه سانتیگراد ذخیره کرد. استفاده از این فنآوری به مفهوم توسعه مخازن هیدروژن بسیار سرد با طراحی نوآورانه است. خوشبختانه ما دراین زمینه تیم هایی با مهارت های متناسب در اختیار داریم. ایرباس در ادامه این پست توضیح می دهد دو فناوری اصلی به هواپیما کمک می نماید بطور مستقیم با سوخت هیدروژن پرواز کند که یکی از آنها فعال سازی موتور با احتراق هیدروژن بوسیله موتورهای توربین گازی اصلاح شده است. روش دیگر استفاده از سلول های سوخت هیدروژن برای تولید برق است. اما یک راه دیگر استفاده از روشی ترکیبی است که هر دو فناوری را با هم در می آمیزد. در همین راستا ایرباس توضیح داده است: اما بدون در نظر گرفتن این گزینه ها فرایندی مداوم باید اجرا شود. هیدروژن باید بسیار سرد نگهداری و در درمای ۲۳۵- درجه سانتیگراد ذخیره شود. این دما باید در سراسر مدت پرواز بطور یکسان حفظ شود. بنا بر این تانک های ذخیره هیدروژن جدید هواپیما قطعاتی مهم به حساب می آیند. ایرباس برای ساخت این تانک ها ۱۵ ماه قبل مراکز «توسعه انتشار گاز گلخانه ای صفر»(ZEDC) را در نانت فرانسه وبرمن آلمان ایجاد کرد. مخازن ذخیره در نانت و جعبه های سرد که وظیفه تبدیل هیدروژن مایع به گاز را برعهده دارند در برمن تولید می شوند. بگفته پژوهشگران مرحله بعد بررسی نمونه های اولیه با دقت بسیار بالا و یافتن اشکالات آنها است. پژوهشگران داده هایی از مدلهای اولیه جمع آوری می کنند تا مخزن ذخیره ثانویه را بسازند که با هیدروژن پر می شود. هدف اصلی تیم به حداکثر رساندن فضا، بهبود عملکرد و ساده سازی پروسه تولید است. حدود یک سال دیگر طول می کشد تا نمونه اولیه ثانویه ساخته و آزمایش شود. در نهایت نیز مقرر است مخزن سوخت مذکور در ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ میلادی در یک هواپیما A۳۸۰ نصب شود.


منبع:

1401/09/07
14:14:34
5.0 / 5
472
تگهای خبر: آزمایش , تولید , فناوری , مهارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک