دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم خبر داد؛
اعتبار بخشی به بیشتر از دو هزار شرکت خلاق
به گزارش کوتاه کننده لینک، دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم اظهار داشت: هم اکنون به بیشتر از دو هزار شرکت خلاق اعتبار بخشی کرده ایم موضوعی که دیگر متولیان فرهنگ در کشور نتوانسته اند به این سرعت به آن جامه عمل بپوشانند.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که منظور از فناوری نرم چیست و چه فضایی را نمایندگی می کند؟ اظهار داشت: فناوری نرم، در دو ساحت کنشگری می کند؛ نخست، حل مسائل و بحرانهای اجتماعی و دوم حل مسائل و چالشهای سیاسی و حاکمیتی؛ یعنی، آنجاییکه در ذیل گفتمان حاکمیتی نمی توانیم به مسائل عمومی اتصال پیداکنیم و بین فهم مردم و فهم حاکمیتی گرفتار افتراق می شویم. حقیقت اینست که در حوزه فناوری سخت، پیشرفت های چشم گیری داشته ایم؛ اما در عرضه این پیشرفت ها به بدنه جامعه موفق عمل نکرده ایم و مردم حسی نسبت به این پیشرفت ها نداشته اند. یکی از این علل این امر، ضعف ما در گفتمان سازی و دوم عدم برقراری پیوند میان مسائل حوزه فناوری های سخت به مسائل اجتماعی است.
دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری اضافه کرد: هویت ملی، زبان فارسی، محیط زیست، عدالت آموزشی، امنیت فرهنگی و.... همچون مسائل اجتماعی ای هستند که مردم با آنها دست و پنجه نرم می کنند؛ برای مثال، حمل و نقل عمومی هم یک وجه فناوری سخت و هم یک وجه فناوری نرم دارد اما اغلب برای حل این مسائل به فناوری سخت متوسل شده و از نقش فناوری نرم غافل می شویم.
وی ضمن اشاره به این که پس زیست بوم علم و فناوری در یک نگاه کلان باید به سمت حل مسائل اجتماعی برود تا طی آن، نگاه مردم به حوزه فناوری تغییرکند، اضافه کرد: ابزار حل مسائل اجتماعی هم در یک لایه حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق است. یعنی نوک پیکان حل مسئله زبان فارسی، محیط زیست، هویت ملی، وفاق اجتماعی و.... فناوری نرم، پلت فرم های رسانه ای، پلت فرم های حوزه سرگرمی، محصولات حوزه سبک زندگی و... است. ازاین رو، به اعتقاد من، معاونت علمی در نگاه کلان خود باید نگاه ویژه تری به حوزه فناوری های نرم داشته باشد. این مأموریت ها اجمالا در معاونت به ستاد توسعه فناوری های نرم و خلاق سپرده شده است، به همین دلیل، ما هم یک رسالت مشخص اجتماعی در حل مسائل اجتماعی برای خود قائل شده ایم.
حسنلو در پاسخ به سوال دیگر در خصوص این که مشخصا ستاد شما، برنامه ای برای اتصال مسائل جامعه به زیست بوم علم و فناوری داشته است؟گفت: برنامه ای را که سال جاری در جهت حل مسائل اجتماعی، جدی تر دنبال کرده ایم، بحث حوزه مشاوران اجتماعی است، مسئله ما در این طرح این بود که مسئله اجتماعی را بازیگران موثر حل کنند. حال بازیگر موثر می تواند یک پلت فرم یا تولید کننده یا شرکت بزرگ باشد اما وقتی از حل مسئله یا بهبود یک شاخص اجتماعی صحبت می نماییم با یک بازیگر موثر مواجه هستیم.
دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: برای مثال، ما در حوزه زبان فارسی دایره لغات مان به زیر ۵۰۰ کلمه رسیده است که خود یک وضعیت قرمز برای حوزه زبانی به حساب می آید. این در شرایطی است که پیش از این، دایره لغات فارسی ما در محاورات روزمره بالای دو هزار کلمه بوده است. بنابراین، اگر بخواهیم این مسئله اجتماعی را حل نماییم، احتیاج به ابزار و بازیگرانی داریم که امکان اثرگذاری داشته باشد؛ تا وقتی که بازی ای همچون آمیرزا با ۲۰ میلیون مخاطب نداشته باشیم، نمی توانیم از حل این مسئله حرف بزنیم. ازاین رو، برنامه ما در ستاد برای اتصال زیست بوم علم و فناوری به مسائل اجتماعی، تبدیل بازیگران مستعد به بازیگران موثر است.
وی بیان نمود: البته نباید از ذکر این نکته گذشت که بازیگر موثر برای حل مسائل اجتماعی، احتیاج به یک راهبر و نخبه اجتماعی دارد که این مهم هم در تعامل با بنیاد ملی نخبگان درحال پیگیری است. بنابراین، ما با یکسری مسائل اجتماعی مواجه هستیم و نیاز داریم بازیگران موثری را برای حل این مسائل تعریف نماییم، و یکسری راهبر به جهت اینکه این بازیگر موثر را هدایت کنند.
حسنلو با بیان این مطلب که در سال ۱۴۰۱ مردم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کالا و خدمات فرهنگی کرده اند، اظهار داشت: این عدد کمی نیست. اما با این وجود، متاسفانه بخش بزرگی از این بازار هنوز وارداتی است و ما می توانیم با اتکا به دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق، این کالا و خدمات را بومی نماییم. این ظرفیت را به بازار خارج از کشور هم سرریز کنیم؛ برای مثال، در صنعت نوشت افزار بالای %۹۰ بازار تا هفت، هشت سال پیش وارداتی بود اما امروز قضیه برعکس شده است و سهم غالب بازار این صنعت در دست تولید کنندگان داخلی قرار گرفته است.
دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که سهم اقتصاد صنایع خلاق در GDP کشور چقدر است، خاطرنشان کرد: سهم اقتصاد صنایع خلاق در دنیا حدودا چهار درصد GDP است که با سهم نفت و فولاد برابری می کند و پیشبینی می شود که عدد صنایع خلاق به ۱۰ درصد هم برسد. در کشور ما سهم صنایع خلاق در GDP متاسفانه زیر یک تا دو درصد تخمین زده می شود و البته آمار دقیقی در این عرصه وجود ندارد. این در شرایطی است که ما زیرساخت های فرهنگی و هویتی غنی تری نسبت به کشور های دیگر داریم. تاریخ روایی، بن مایه های فرهنگی و شخصیت هایمان به مراتب از خیلی از کشور ها عقبه بیشتری دارد؛ ازاین رو ما باید دو خلاء را جبران کنیم؛ نخست این که یک درصد سهم در GDP را به نرم جهانی یعنی چهار درصد برسانیم و دوم این که به افق دنیا که ۱۰ درصد است، نزدیک شویم؛ باید در یک مسیر پر شتابی این مسئله را حل نماییم.
وی ضمن اشاره به این مطلب که ما با دو دستاورد درخشان در معاونت مواجه هستیم، تصریح کرد: نخست، گفتمان سازی و ایجاد ادبیات در معاونت علمی و دوم ایجاد زیرساخت و طی آن در فاصله کمی موفق به ایجاد ۱۰۰ پایگاه رشد شده ایم. هم اکنون ما به بیشتر از دو هزار شرکت خلاق اعتبار بخشی کرده ایم موضوعی که دیگر متولیان فرهنگ در کشور نتوانسته اند به این سرعت به آن جامه عمل بپوشانند.
منبع: gph.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب