از سوی معاونت علمی؛
بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی کلید خورد
کوتاه کننده لینک: دستیار معاون علمی رییس جمهور در امر مردمی سازی ماهیت، مدلها و شرایط احراز مجموعه ها یا شرکت های نوآور مردم نهاد را تشریح نمود.
دکتر حمیدرضا شکری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی جزئیات ایجاد «مجموعه های دانش بنیان مردم نهاد» به عنوان هویت جدید معاونت علمی، توضیح داد و اظهار داشت: معاونت علمی تا حالا ۲ هویت شرکت های دانش بنیان و شرکت های خلاق را طراحی، ایجاد و گسترش داده است؛ عمده فعالیت شرکت های دانش بنیان در رابطه با جامعه نخبگانی و در عرصه علمی، فناوری، تکنیکال و هایتک است و در شرکت های خلاق نیز نخبگانِ حوزه فرهنگ، هنر و علوم انسانی فعالیت دارند. ما باتوجه به شعار سال ۱۴۰۳ و در امتداد تاکیداتی که مقام معظم رهبری چندین سال تحت عنوان مردمی سازی داشتند، برنامه ای را طراحی کردیم و در حقیقت مدل یا هویت سوم گفتمان معاونت علمی تحت عنوان «مجموعه های دانش بنیان مردم نهاد» که البته نام دقیق آن هنوز مشخص نیست، متولد که به زودی رونمایی خواهد شد.
دستیار معاون علمی رییس جمهور در امر مردمی سازی ضمن اشاره به این که در مدل سوم بدنبال این هستیم که توانمندی هایی که در زیست بوم فناوری و نوآوری شامل شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور، صندوق های پژوهش و فناوری و سایر اجزا وجود دارد، با کمک مردم شکوفا شود، اضافه کرد: مخاطب ما در مدل سوم آحاد مردم هستند.
شرایط احراز شرکتها یا مجموعه های مردم نهاد / از نوآور بودن تا اثرگذاری اجتماعی
شکری کلیات بخشنامه ارزیابی شرکت های مردم نهاد را تشریح نمود و اظهار داشت: این شرکتها حائز یک سری شرایط هستند؛ نخست این که کار باید «نوآورانه» باشد و فناوری مساله ما در این مدل مجموعه ها نیست؛ در حقیقت کار نوآورانه می تواند توسعه فناوری، کاربست فناوری، کار نوآورانه غیرفناورانه باشد. «بسیج مردم»، شرط دوم ایجاد این شرکتها است به این معنا که کاری که به انجام می رسد منجر به مشارکت حداکثری مردم شود و بصورت کلان تعداد زیادی از مردم را در بربگیرد. شرط سوم هم این است در جامعه اثرگذار و «اثراجتماعی» داشته باشد. بطورمثال فعالیت این مجموعه ها، یک مساله کلان ملی یا منطقه ای را برطرف کند، زنجیره های ارزش بومی را ارتقا دهد و یا به چالش یک منطقه بپردازد و اشتغال گسترده بوجود آورد.
مدیر برنامه ملی آبادیران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: در طراحی این مدل مجموعه ها، علاوه بر شرکت هایی که ماهیت تعاونی، موسسه یا شرکت خصوصی دارند، به گروههای مردمی، سمن ها و گروههای جهادی هم فکر می نماییم و تلاش داریم که این ها را شناسایی نماییم. ۳ مدل فعالیت مجموعه های نوآور مردم نهاد
وی درباره ی مدلهای فعالیتی این شرکتها یا گروههای مردم نهاد توضیح داد و اظهار داشت: در بخشنامه ارزیابی شرکت های مردم نهاد که درحال تدوین است، چند مدل انجام فعالیت پیش بینی شده است. مدل نخست این است که شرکت های مردم نهاد یا گروههای مردم نهاد زنجیره ارزش ظرفیتهای بومی با کاربست فناوری را ارتقا دهند. بطورمثال بخش بزرگی از کشور ما در عرصه زعفران و یا زرشک کار می کند. خراسان جنوبی چند محصول راهبردی مثل زرشک، عناب و زعفران دارد و کشاورزان از این طریق ارتزاق می کنند در اینجا اگر نهاد مردم نهادی و یا زیرساختی وجود داشته باشند که با کاربست فناورانه، زنجیره ارزش زرشک را توسعه دهد به این صورت که از زرشک خام، مربای زرشک، آب زرشک، ماسک صورت زرشک و یا داروی کبدچرب از زرشک تهیه نماید، ما از او حمایت می نماییم. تشریح مدل بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی
شکری در ادامه به مدل دوم فعالیت شرکتها یا گروههای مردم نهاد اشاره نمود و اظهار داشت: مدل دوم «بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی» نام دارد. بطور مثال یک گروه مردم نهاد و یا یک گروه و یا فردی می آید زیرساخت یک گلخانه را به کمک شرکت های دانش بنیان ایجاد و در اختیار مردم قرار می دهد و با ورود مردم، سرمایه و نیروی کار تامین می شود. مثالی دیگر آنکه نهاد مردم نهاد به کمک دانش بنیان ها، زیرساخت های پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، ایجاد نیروگاه های برقی کوچک را تامین و مردم نیز سرمایه گذاری می کنند و با مشارکت خود مردم نیز اداره و اشتغالزایی در منطقه ایجاد می شود.
دستیار معاون علمی رییس جمهور در امر مردمی سازی، مدل سوم را «ارتقا راندمان تولید مردم با کاربست فناوری» عنوان نمود و اظهار داشت: برخی کارگاه ها و واحدهای مردمی در اقصی نقاط کشور وجود دارد که راندمان پایینی دارند که می توان با کاربست فناورانه، راندمان آنها را افزایش داد. آن فرد، نهاد و یا واسطی که از ظرفیت دانش بنیان ها استفاده نماید و این کاربست فناورانه را در واحدهای کوچک و کارگاه ها به کار گیرد، دانش بنیان مردم نهاد اطلاق می شود و مورد حمایت معاونت علمی قرار خواهد گرفت. جمع سپاری مردمی برای تولید نواورانه چگونه محقق می شود
وی در ادامه «جمع سپاری مردمی برای تولید نوآورانه» را مدل چهارم فعالیت شرکتها و یا گروههای مردم نهاد برشمرد و اضافه کرد: یک سری حوزه ها در تولید نوآورانه وجود دارد که برای رشد نیاز دارند از ظرفیت مردمی بهره گیرند. بطور مثال شرکتها در عرصه اسباب بازی، لوازم التحریر، کشاورزی و... اگر بخواهند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند، چاره ای ندارند جز این که تولیدشان را مردمی کنند.13: 31اگر بخواهند سوله را بگیرند و مردم را استخدام کنند و تولید را بالا برند باید از مردم روستا و شهر بهره گیرند به این صورت که واحدها، افراد و گروههای مردم نهاد می توانند مردم را جمع کنند و برای تولید، بسته بندی و... محصولات از مشارکت مردم بهره بگیرند. آیین نامه ارزیابی شرکت های مردم نهاد تا ۳-۴ هفته آتی آماده می شود
دستیار معاون علمی رییس جمهور در امر مردمی سازی ضمن بیان این مطلب که هم اکنون بدنبال این هستیم که بخشنامه ارزیابی این شرکت های مردم نهاد را تدقیق نماییم، اضافه کرد: فکر می کنم طی ۳-۴ هفته آتی بخشنامه آماده می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب