URL



جایگزین لیتیوم در خودروهای برقی؛

پژوهشگر ایرانی سنگ را به باتری تبدیل کرد

پژوهشگر ایرانی سنگ را به باتری تبدیل کرد

کوتاه کننده لینک: پژوهشگران با همکاری یک پژوهشگر ایرانی مشغول بررسی ماده جدیدی بر طبق سنگ های سیلیکاتی هستند تا آنرا جایگزین لیتیوم در باتری خودرو های برقی آینده کنند.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این ماده به توسعه نوع جدیدی از دستگاه های ذخیره انرژی کمک می نماید که احتمالاً ارزان تر هستند و نسبت به رطوبت حساس نیستند. محمد خوش کلام پژوهشگر دانشگاه فنی دانمارک متوجه شده ماده ای در سنگ های سیلیکات برای الکترولیت جامد مناسب می باشد. سیلیکات پتاسیم و سدیم بخشهایی از سنگ سیلیکات هستند که روی کره زمین به وفور یافت می شوند. بگفته پژوهشگران این ماده می تواند در دمای بالا یون ها را داغ کند و نسبت به رطوبت حساس نیست. خوش کلام در این زمینه می گوید: پتانسیل سیلیکات پتاسیم به عنوان یک الکترولیت جامد از مدت ها قبل آشکار شده اما به نظر من به سبب چالش های مربوط به وزن و اندازه یون های پتاسیم نادیده گرفته شده بود. بگفته پژوهشگران این سنگ های سیلیکاتی در صخره های معمولی که در ساحل یا باغچه ها وجود دارد، یافت می شود. یکی از مزیت های مهم این ماده جدید عدم حساسیت آن به هوا و رسوبات است. بنا بر این می توان آنرا به شکل یک لایه ورقه ای نازک در باتری در آورد. این ماده ارزان و حافظ محیط زیست که در سیلیکات ها وجود دارد، کاربردهای وسیعی خواهند داشت. اما یون ها در باتری های لیتیومی با الکترولیت مایع یا جامد سریع تر از یون های موجود در سنگ سیلیکات حرکت می کنند. بنا بر این سنگ های سیلیکات بزرگ تر و سنگین تر هستند. با این وجود خوش کلام روشی برای تسریع حرکت یون ها در سنگ های سیلیکاتی نبسبت به لیتیوم با الکترولیت مایع ایجاد کرد. او در این زمینه می گوید: اولین اندازه گیری با یک بخش باتری نشان داد ماده مذکور قابلیت رسانایی بالایی به عنوان یک الکترولیت جامد دارد. پژوهشگران یک الکترولیت جامد ابداع نموده اند که در حقیقت یک ماده به نازکی کاغذ است که میان کاتد و آند در سلول باتری قرار می گیرد. این ماده با تولید پودری بر طبق سیلیکات پتاسیم و ترکیب آن با پیوند دهنده و حلال تولید شده است. در مرحله بعد مایع محلول در یک غلتک ریخته شد تا یک لایه نازک را تشکیل دهد. ماده به شکل ورقه های نازک سفید درآمد و خشک شد. سپس الکترولیت جامد به یک جعبه منتقل شد تا در آن به یک سلول باتری وضعیت جامد همراه آند و کاتد تبدیل گردد. البته هنوز راه زیادی تا تولید باتری های جامد بر طبق سیلیکات پتاسیم و سدیم وجود دارد.

1403/04/18
12:40:27
5.0 / 5
281
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک