دستاورد دانش بنیان ها؛
۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی با ساخت یک ابزار تخصصی در جراحی ها
کوتاه کننده لینک: یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به بومی سازی تروکار لاپاراسکوپی شده است که به میزان حداقل 600 هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته است.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت نوآوران طب شریف نخستین شرکت تولید کننده تروکارهای بالن دار در ایران است که با توسعه تکنولوژی و دانش فنی این حوزه به این تکنیک تولید دست یافته است.
این شرکت، برگرفته از یک تیم فنی، اجرائی و ترکیب سهامداری از فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور از قبیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که از یک تیم مطالعه و توسعه با تجربه در حوزه طراحی، ساخت و تولید قالب های دستگاه تزریق برخوردارست.
شرکت نوآوران طب شریف در قالب یک طرح کلان موفق به تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی شده و بهره برداری نهایی از تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی به تعداد ۸۰ هزار عدد را در دستور کار خود دارد.
صادق جنگجو، مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف با اعلان اینکه مطالعات نشان می دهد سالانه بالاتر از ۱۳ میلیون عمل لاپاراسکوپی در جهان به انجام می رسد که پیش بینی می شود این اعداد طی پنج سال آینده به میزان یک درصد رشد داشته باشند، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۵۰ درصد از جراحی های پایه مانند کیسه صفرا و آپاندیس در کشور با لاپاراسکوپی به انجام می رسد.
به گفته او، رشد بیش از پیش عمل های کم تهاجمی درون بین از قبیل جراحی های لاپاراسکوپی در کشور و سطح دنیا موجب شد تا به سمت تولید ابزارهای مصرفی این عمل ها برویم که در نتیجه با هدف طراحی و ساخت تروکار جراحی لاپاراسکوپی این پروسه شروع شد.
وی افزود: امروزه بسیار از جراحی های مربوط به شکم مانند ترمیم فتق، بای پس معده، اسلیو معده و برداشتن اندام های داخل شکم با بهره گیری از روش لاپاراسکوپی به انجام می رسد. مزیت این تکنیک برای جراحان و پزشکان این است که جراحان نیاز به باز کردن شکم برای انجام جراحی ندارند و می توانند بدون باز کردن شکم، داخل بدن بیمار را بطور واقعی و در همان لحظه ببینند. در کنار این مساله جراح می تواند به آسانی نمونه های بیوپسی را گردآوری کند. در نتیجه فواید زیاد عمل های جراحی لاپاراسکوپی و دوره نقاهت کم نسبت به عمل های باز موجب شد تا طراحی و ساخت سبد محصولات مصرفی جراحی های لاپاراسکوپی کلید بزنیم.
جنگجو با اعلان اینکه تروکار از آن دسته از تجهیزات لاپاراسکوپی است که در جراحی های لاپاراسکوپی استفاده از آن بسیار مرسوم می باشد، اشاره کرد: جراحان بطور معمول از یک تروکار یک بار مصرف استفاده می نمایند. استفاده از تروکار بمنظور ایجاد فضا بین حفره داخل شکم بیمار و محیط بیرونی است. تروکار لاپاراسکوپی در تمامی لایه های دیواره شکم بیمار نفوذ می کند. این مساله موجب می شود باقی ابزار جراحی بتوانند به آسانی وارد حفرههای به وجود آمده در شکم بیمار شوند.
به گفته او، تروکار لاپاراسکوپی یک بار مصرف استریل در جراحی های لاپاراسکوپی، عمل های اورولوژی، عمل های مخصوص زنان و سایر جراحی هایی که بوسیله شکم انجام می شوند کاربرد دارد و موجب می شود، مسیر ورود ابزارهای اندوسکوپی و اورولوژی مشخص شود.
مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف، اشاره کرد: پروژه تروکار جراحی لاپاراسکوپی با هدف کسب دانش فنی صد در صدی طراحی محصول و همین طور ساخت و راه اندازی خط تولید و فناوری مونتاژ بطورکامل ایرانی افتتاح شد و هم اکنون ما، تنها شرکتی هستیم که توانسته ایم طراحی و ساخت قالب تا طراحی سیستم مونتاژی این محصول را تکمیل نماییم.
وی افزود: دو دسته محصول این شرکت، تروکار لاپاراسکوپی سایز ۵ تیغ دار و بالن دار و سایز ۱۲ بدون تیغ و دوربین بر جهت انتقال ادوات، تجهیزات و دوربین به داخل شکم است.
جنگجو همین طور بر چالش های طراحی و ساخت این محصول متمرکز شد و اظهار داشت: چالش اول ناتوانی محصول تولید شده در حفظ فشار شکم به میزان ۲۰ میلی متر جیوه بود که موجب ایجاد محدودیت برای جراح می شد، مساله دیگر انطباق ناپذیری محصول با ابزارهایی بود که باید بوسیله آن به آسانی وارد حفره شکمی شده و از آن خارج می شد.
به گفته او، مساله سوم چالش های فرآیندی بود که عملکرد قالب ها را بعد از چندین ضرب تولیدی گرفتار مشکل می کرد که در امتداد تولید این محصول، چالش های مطروحه مرحله به مرحله و توسط تیم های دانشی و فنی شرکت مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند و در نهایت چالش های تولید این محصول برطرف شد.
وی افزود: حل چالش های ساختاری در روند طراحی و تولید این محصول با عنایت به این که جزو محصولات پایه ای حوزه لاپاراسکوپی کشور بود سبب شد تا به عنوان طرح کلان معرفی و روند طراحی و ساخت آن شروع شود.
مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف، درباب تعداد افرادی که از رهگذر این طرح کلان مشغول بکار شده اند، اظهار داشت: میزان اشتغالزایی این شرکت برای افراد بصورت مستقیم ۲۵ نفر تیم تولید و فروش و بصورت غیر مستقیم تا ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است که قابلیت افزایش این تعداد به حدود دو برابر عدد ذکر شده را دارد.
وی افزود: همین طور دارای یک تیم آموزش دیده و با تجربه در حوزه مونتاژ و بسته بندی است که کار بسته بندی و خروج محصول از شرکت را انجام می دهند؛ در ادامه تیم تضمین کیفیت و کنترل کیفیت، به طور دائم و مؤثر و بصورت دقیق تمام مراحل کار را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهند تا کیفیت محصولات در بالاترین سطح حفظ شود و در وهله آخر، تیم اجرائی و فروش این محصول را با بازاریابی و توسعه بازار به بازار تخصصی عمل های لاپاراسکوپی وارد میکند.
به گفته او، شرکت نوآوران طب شریف جهت گرفتن مجوزهای مربوطه اداره کل تجهیزات پزشکی ایران، تیم تولید صنعتی خودرا در محل کلین روم مستقر کرد و با جذب نیروهای انسانی تحصیل کرده و با تجربه، موفق به تولید نخستین بچ آزمایشی خود در تیرماه سال ۱۴۰۲ شد و سپس پس از بازرسی کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی ایران در مردادماه، موفق به کسب پروانه تولید و IRC Code در شهریورماه ۱۴۰۲ از این اداره شد. همین طور با پیش فروش و عقد قرارداد فروش ماهیانه سه هزار عدد محصول تروکار لاپاراسکوپی سایز۱۲ و شش هزار عدد محصول تروکار تیغ دار و بالن دار سایز ۵ و ورود به بازار هدف از مهرماه، امیدوار است بتواند با تکمیل سبد سایر مدلها و محصولات مربوط به حوزه عمل های جراحی لاپاراسکوپی و درون بین در امتداد ارتقای سطح سلامت مردم عزیز ایران تلاش کند.
جنگجو در آخر تصریح کرد: باتوجه به حجم واردات شش میلیون دلاری این محصولات از سبد ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی و میزان تولید حداقل ۱۰ درصد از حجم بازار هدف این محصول؛ این شرکت در وهله اول به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته است که در ادامه و با افزایش محصولات سبد تروکار جراحی لاپاراسکوپی تا انتهای سال به میزان حداقل ۲۰ درصد، تولیدات شرکت هم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید که با توسعه خط تولید قابلیت رسیدن به ۵۰ درصد حجم بازار را خواهد داشت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب