در نشست درآمدی بر نسبت اخلاق هوش مصنوعی مطرح شد؛
توسعه اخلاقی هوش مصنوعی در گرو به کارگیری روحیه مردم سالاری است
به گزارش کوتاه کننده لینک، دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه بوهمیای جنوبی اظهار داشت: اگر تکنوکراسی و سپردن امور منحصراً به متخصصان وجود داشته باشد، همه چالش های عدم توسعه اخلاقی پایاپای توسعه هوش مصنوعی باقی خواهد ماند.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از مهر، نشست داستانهای فرامرزی با عنوان «درآمدی بر نسبت اخلاق هوش مصنوعی و سیاستگذاری عمومی: مطالعهٔ موردی شفافیت و حریم خصوصی» با ارائه دکتر احسان ارضروم چیلر، دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه بوهمیای جنوبی و پژوهشگر اخلاق تکنولوژی بصورت برخط در اسکای روم مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بین المللی ریاست جمهوری اجرا شد.
ارضروم چیلر از هوش مصنوعی به مثابه انقلاب صنعتی چهارم یاد کرد و افزود اصولی مانند شفافیت، عدالت و انصاف، اعتماد و کرامت انسانی اصولی اخلاقی اند که در برخورد با اجزا و لوازم پدیده های مبتنی بر هوش مصنوعی باید به آن دقت نماییم.
این پژوهشگر اخلاق تکنولوژی با ورود به بحث حریم خصوصی و تلازم آن با مفهوم قدرت از سه درک راجع به قدرت صحبت کرد که عبارت از تحمیل فشار بصورت دفعی و موردی، اعمال زور بصورت سازمانی و تحمیل هنجار به مثابه خلق سوژه و نیروی پیش برنده هستند. او با گرته برداری از استعاره زندان طراحی شده توسط جرمی بنتام یعنی پناپتیکن (panoptican) اظهار داشت: اپلیکیشن ها و پلت فرم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به همین اندازه تسلط و کنترل بر شهروندان را اعمال کنند. در قدرت بصورت سازمانی و نیروی پیش برنده تبعات ناهنجارانه زیادی بر هوش مصنوعی مترتب می شود. بطور مثال از نظر پلت فرم هایی که دیتافیکیشن یا داده وارسازی شهروندان را بدون رضایت آنان و از طرق غیرمستقیم و باواسطه انجام می دهند شهروندان را شیء انگاری می کنند و به همین خاطر مجوز نقض حریم خصوصی آنها را می دهند.
ارضروم چیلر اظهار داشت: هوش مصنوعی عدم توازن به بهانه نقض حریم خصوصی را در تمام ابعاد اعمال می کند. حتی حکمرانی داده محور با کمک هوش مصنوعی گوگل در جست وجوی مقالات و ژورنال ها برنامه ریزی می کند که چه مقاله ای را نشان دهد که به پژوهشگر حس دستیابی به دانش را القا کند. این مساله در ابعاد ایدئولوژیک هم دیده می شود؛ بطورمثال با دادهمحوری و داده وارسازی هوش مصنوعی یک گروه اقلیت می تواند اکثریت مخالف یا متفاوت را به سویه های فکری و فرهنگی مورد نظر خود هدایت کند و نمونه های موردنظر آنان را محو کند. هوش مصنوعی در اینستاگرام و پینترست و توئیتر می تواند آسان تر از گذشته الگوهای زندگی خصوصی و تجربه های زیسته را استخراج کند و می تواند داده های در تملک شهروندان را به نهادهای سیاسی بدهد تا آنها را در امتداد تک صدای مطلوب خود تجمیع کنند.
این پژوهشگر با تبیین شیءانگاری انسان در رویارویی با هوش مصنوعی به نمونه ساعات هوشمند با هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند این ساعت ها فواید و منافع زیادی برای سلامتی جسمی را تامین می کنند اما در زمانی که به سبب مشکلات اقتصادی اوضاع و احوال روحی مناسبی وجود ندارد، راهکار ساعت هوشمند در مراجعه به روانشناس و روانپزشک است. در اینجا یک سوژه سیاسی تبدیل به سوژه ای غیرسیاسی می شود.
این نمونه ها با قدرت در معنای سوم که آشکارگی کمتری از معنای اول و دوم دارد خودرا بیشتر نشان میدهد. خیلی واضح است اگر کنترل های بصری هوش مصنوعی ما را رصد کنند ناراحت می شویم، ولی به مفهوم سوم آنقدر پنهان و فردی است که باید با گفت و گوی عمومی و انتقادی در بستر آزاد و شفاف به این بحث بپردازیم که چه تبعات اخلاقی مترتب بر سازه های هوش مصنوعی می شود.
ارضروم چیلر نمونه دیگری از ملاحظات اخلاقی ناظر به پلت فرم های هوش مصنوعی را به تحلیل قدرت به مثابه نیروی سازنده سوژه بیان نمود. او به سراغ نمونه اتاق پژواک رفت که افراد در شبکه ارتباطی محدود به خود هستند و هوش مصنوعی فقط بر همان اساس به آنها پیشنهاد استفاده و مصرف می دهد که موجب ایجاد اتاق پژواک و دور شدن از دید انتقادی به مسائل می شود.
بخش آخر نشست به این اختصاص پیدا کرد که در این اوضاع و احوال چه باید کرد؟ ایده ها و سفارش هایی برای طراحی اپلیکیشن هوشمند با هوش مصنوعی هست که سویه گیری کمتری داشته باشند بطورمثال طراحان از گونه های مختلف جغرافیای و جنسیتی و دینی و نژادی باشند.
به باور این پژوهشگر اخلاق تکنولوژی اگر تکنوکراسی و سپردن امور منحصراً به متخصصان وجود داشته باشد، همه چالش های عدم توسعه اخلاقی پایاپای توسعه هوش مصنوعی باقی خواهد ماند ولی باید از ابتدا روحیه مردم سالاری و مشارکت سیاسی و حقوقی و فرهنگی و اقتصادی و جامع و پایدار شهروندان را انتظار داشته باشیم که اصول اخلاقی بر هوش مصنوعی مستقر و مستولی شود.
منبع: gph.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب