در گزارش كوتاه كننده لینك مطرح شد؛
ظهور هوش مصنوعی به مفهوم شروع یک جهان جدید و تازه است
کوتاه کننده لینک: اگر بگوییم اوج گیری و ظهور هوش مصنوعی در زندگی بشر می تواند با یک انقلاب فکری بزرگ نیز همراه شود. در حقیقت، بشریت نیاز به یک دگردیسی بزرگ را حس خواهدنمود.
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سامان سفالگر: در طرح کلی تحقق تمدن نوین اسلامی توجه به تربیت انسان های تراز تمدنی و تولید فکر، بیشتر از پیش ضروری به نظر می آید. به منظور تولید فکر، باید علوم تأثیرگذار در حوزه تمدن سازی مدنظر قرار گیرد. این علوم، همان علوم انسانی است که پایه حکمرانی بحساب می آید. در مرکز توجه ما، علوم پیشران تمدن سازی است که با عنایت به خصوصیت های هوش مصنوعی، می توانیم آنرا از این قسم در نظر بگیریم. توجه به هوش مصنوعی، می تواند جهش فراوانی در حوزه تمدن سازی برای ما داشته باشد.
هوش مصنوعی، آن است که ماشین کاری کند که اگر انسان آن کار را انجام دهد، کار هوشمندانه تلقی شود و یا به بیانی دیگر ماشین، مثل انسان، منطقی فکر و عمل کند. در دهه ۵۰ میلادی، ابتدا هدف هوش مصنوعی این بود که انسان نما طراحی کند. اما وقتی دیدند ماشینی که تولید کرده اند، حداقل قابلیت های یک کودک را هم ندارد چون کودک دوساله تقریبا زبان طبیعی را متوجه می شود و صحبت می کند؛ اما ماشین این توانایی ها را ندارد از این حرف، عقب نشینی کردند. پس، ماشینی که تا به امروز ساخته شده، مثال بعنوان مترجم، قابلیت ابتدایی یک کودک را هم ندارد. پس از این عقب نشینی، طراح های هوش مصنوعی گفتند، ما به دنبال تولید ماشین های هوشمند هستیم. دانشمندان در نهایت، به این ادعا رسیدند که می خواهیم ماشین حل مساله تولید نماییم. بنابراین، سومین هدف تقلیل یافته حوزه هوش مصنوعی، حل مساله شد. بر این اساس، اگر هوش مصنوعی در حل مسائل کمک نماید، خیلی خوب است و کار بزرگی انجام داده است.[۱]
یکی از نمودها و مسائل مهم و محوری که جهان امروز با آن دست و پنجه نرم می کند، اوج گیری قابل توجه هوش مصنوعی و فناوری های در رابطه با آن است. گویی بشر در آستانه یک تغییر بزرگ است و بایستی خویش را به نحو قابل توجهی برای آن آماده کند.
در این رابطه، خیلی از صاحب نظران و تحلیل گران، دیدگاه های مختلفی را در مورد هوش مصنوعی و تأثیرات جدی و قابل توجه آن بر زندگی بشر مطرح و منتشر می کنند. دراین میان، یکی از جلوه های عینی اثرگذاری هوش مصنوعی، بر اخلاق و فرهنگ و جنس اندیشه انسان ها است. موضوعی که عملا از ظهور یک جهان گفتمان تازه و فضای جدید به منظور زندگی بشر خبر می دهد. ازاین رو، خبرگزاری مهر در گفتگو با مثنی عبدالله، نویسنده و تحلیلگر مالزیایی، به واکاوی چند سوال مهم و محوری در این رابطه پرداخته است. آن چه در ادامه می خوانید بخش نخست این گفتگو است:
*در سالهای اخیر با اوج گیری قابل توجه پدیده هوش مصنوعی در جهان رو به رو بوده ایم. روندی که همچنان هم ادامه دارد و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت اثرگذاری این مسئله بر سبک زندگی بشر و به صورت کلی مسائل در رابطه با آن مطرح می شود. به نظر شما هوش مصنوعی چگونه می تواند فرهنگ بشری را تحت تاثیر قرار دهد؟
یکی از نکات مهمی که در صورتِ سوال شما هم عنوان شد، اثرگذاری پدیده هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان ها است. این گزاره حقیقتاً درست است. در واقع، وقتی هوش مصنوعی در سبک زندگی انسان ها نفوذ کند و در شیوه اندیشیدن، کار کردن و طور کلی زیست آنها اثرگذار باشد، این بدان معناست که این پدیده جدید بدون تردید حامل تبعات و نتایج فرهنگی هم است.
البته که در هر دوره ای از پیشرفت های مهم تاریخ بشری هم با رویدادی مشابه رو به رو بوده ایم. در واقع، تغییرات بزرگ با تغییر در سبک زندگی بشر و حتی جهان بینی انسان ها همراه هستند. حالا شاهدیم که این نکته مطرح می شود که برخی مشاغل با ظهور پدیده هوش مصنوعی و امکانات آن، منقرض خواهند شد و از بین می روند. بعنوان مثال، گفته می شود که امکان دارد رانندگان خودرو های سنگین، شغل خویش را با اتوماتیک شدن کامل خودرو ها از دست بدهند.
در حوزه هنر می بینیم که بسیاری از تصورات و فضاهای سنتی بی مفهوم شده اند و مثلا در زمینه موسیقی، صدای افراد تا حد زیادی از قابلیت تغییر برخوردار می شود و شاهدیم که صدای خوانندگان فوت شده روی آهنگ های جدید گذاشته می شود
در مورد طیف های گسترده ای از دیگر شغل ها هم این مورد قابل مشاهده می باشد. مثلا زمانی استودیوهای بزرگ و مجهزی برای ساخت صحنه های خاص و ویژه در فیلمهای سینمایی مورد استفاده قرار می گرفتند با این وجود، امکانات ساده هوش مصنوعی حالا وضعیتی را در این عرصه عرضه می کنند که تا حد زیادی استفاده از این تجهیزات سنگین را بی اثر کرده است. جالب است که می بینیم مثلا هنرمندانی نظیر تام هنکس می گویند که فناوری هوش مصنوعی کاری کرده که آنها حتی بعد از مرگشان هم به بازی کردن در فیلمهای سینمایی ادامه دهند. ازاین رو، هوش مصنوعی عملا یک زیست تازه را برای بشریت به ارمغان آورده که حوزه های فرهنگی و هنری و اندیشه ای انسان ها را به نحوی جدی تحت تاثیر قرار می دهد.
*این فضای جدید با یک انقلاب فکری همراه است؟
به نظر می رسد که باید این طور باشد. حالا به هر حوزه ای از زندگی بشر می نگریم می بینیم که ظهور هوش مصنوعی به معنای آغاز یک جهان جدید و تازه است. بعنوان مثال حوزه جنگاوری و نظامی را در نظر بگیرند. فناوری هوش مصنوعی سبب شده تا پدیده «ربات های قاتل/ Killer Robots» مطرح شود.
این بدان معناست که ارزش سنتی نیروی انسانی در میدان های جنگ تا حد زیادی کاسته می شود و ربات ها به سربازان جدیدی در میدان های جنگ تبدیل خواهند شد. در حوزه هنر می بینیم که بسیاری از تصورات و فضاهای سنتی بی مفهوم شده اند و مثلا در زمینه موسیقی، صدای افراد تا حد زیادی از قابلیت تغییر برخوردار می شود و شاهدیم که صدای خوانندگان فوت شده روی آهنگ های جدید گذاشته می شود. نمودهای این مسئله در حوزه سینما هم کم نیست. در حوزه ارتباطات اجتماعی هم با پدیده های جدیدی رو به رو هستیم.
گویی فناوری های هوش مصنوعی به مثابه یک موجود مستقل درحال نفوذ به زندگی انسان ها هستند و وقت زیادی را از زندگی آنها می گیرند. هنوز سوژه فیلم «او/Her» را فراموش نکرده ایم که در چارچوب آن یک فرد عاشق سیستم کامپیوتر خود و هوش مصنوعی حاکم بر آن می شود! ازاین رو، به هر جنبه ای که نگاه می نماییم، هوش مصنوعی ایجادکننده یک فضای تازه است. فضایی که تفکرات پیشین در آن حوزه ها را به کناری می نهد و الزامات جدیدی را طلب می کند.
از این رو، بیراه نیست اگر بگوییم اوج گیری و ظهور هوش مصنوعی در زندگی بشر می تواند با یک انقلاب فکری بزرگ هم همراه شود. در واقع، بشریت احتیاج به یک دگردیسی بزرگ را حس خواهد نمود.
*چرا عمده دیدگاه ها نسبت به پدیده هوش مصنوعی و اوج گیری آن در جهان کنونی منفی است؟
چون جنبه های منفی این مورد خطرناک تر و جدی تر به نظر می رسند. در سالهای اخیر، ظهور بعضی از فناوری های هوش مصنوعی سبب شده اند تا نگرانی های جدی در مورد استفاده باندهای تبهکار از آنها ایجاد شود. بعنوان مثال، این که می بینیم فناوری های هوش مصنوعی می توانند زمینه را برای تقلید صدای افراد فراهم نمایند حقیقتاً چالش زا است. تابحال گزارش های مختلفی از این مسئله انتشار یافته که خلاف کاران از راه این فناوری توانسته اند از انسان ها کلاهبرداری کنند.
گویی دیگر حتی پشت تلفن هم این اطمینان وجود ندارد که آیا با کسی که درحال صحبت هستیم، دقیقا همان فردی است که ما می شناسیم یا خیر، این هوش مصنوعی است و خلاف کاران به دنبال سوءاستفاده از ما هستند. البته این فقط یک نمونه و مثال در این حوزه می باشد. با این همه، مسئله اصلی که مایلم به آن اشاره کنم اینست که عرصه حکمرانیِ این حوزه جدید در زندگی بشر، بسیار عقب تر از ظهور آن و ورودش به زندگی بشر است. معادله ای که خود تهدید زا است و الان مسئله حکمرانی این حوزه را به یک دغدغه جدی حتی در کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل نموده است.
[۱] مقاله نقش هوش مصنوعی در پژوهش های علوم اسلامی و انسانی / محمدرضا حسنی آهنگر.
ادامه دارد...
منبع: كوتاه كننده لینك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب