رادار زیر آبی هواپیماها را در آسمان ردیابی می کند
کوتاه کننده لینک: مهندسان چینی یک سنسور زیر آبی جدید ابداع نموده اند که می تواند از فاصله چند مایلی هواپیماها را ردیابی کند.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، بر اساس گزارش ها رادار جدید شامل مجموعه ای از سنسورهای آکوستیک با طراحی خاص است که می تواند آنرا در عمق هزار متری به کار گیرد. این حسگرها هنگام آزمایش می توانستند هواپیماهایی در ارتفاع ۵ هزار متری را ردیابی کنند. چنین فناوری قابلیت بقای زیردریایی ها در مقابله با هواپیماهای ضد دریایی را بهبود می دهد. این هواپیماها اغلب دارای سنسورهای پیشرفته ای هستند تا زیردریایی های غوطه ور را شناسایی کنند، آنها را پایین بیاورند و با اژدر یا غیره از بین ببرند. سنسورهای آکوستیک زیرآبی به زیردریایی ها کمک می کنند تا تهدیدهای پیش رو را شناسایی کنند و احتمالاً به آنها اجازه می دهد با ابزارهایی مانند موشک های دریا به هوا تهدیدها را خنثی کنند. چنین فناوری مدت ها غیرعملی تلقی می شد، برای اینکه امواج صوتی از سطح دریا منعکس می شوند و تنها بخش کوچکی از آن در ستون آب نفوذ می کند اما مشکل همین جا تمام نمی گردد. حتی اگر امواج صوتی بتوانند در آب سفر کنند، بیشتر اوقات کج می شوند برای اینکه باید از لایه های آب گذر کنند از طرف دیگر تغییرات در دما، چگالی و میزان شوری آب نیز در پروسه بالا تغییر می کند. اما بر اساس گزارش ها پژوهشگران چینی بعد از چند دهه مطالعه بر این مشکلات غلبه کرده اند. طیف سنسور جدید هنگامیکه در آب های کم عمق به کار گرفته می شود برای ردیابی هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند، مناسب می باشد. با توجه به این قابلیت خارق العاده، پژوهشگران متوجه شدند استفاده از این فنآوری در آب های عمیق یا برای هدف گرفتن هواپیماهایی در ارتفاع بالا کارآمد نیست. بر اساس گزارش نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، آزمایش این فناوری نشان داد که سیگنال های ناصحیح یک مشکل رایج است که بطور شایان توجهی کاربرد ابزار را کم می کند. با این وجود، آزمایش ها و اصلاحات گسترده عاقبت در سال ۲۰۲۲ نتیجه داد. این فناوری هواپیماهایی را شناسایی کرد که در فاصله ۱۰.۵ مایلی (۱۷ کیلومتری) از رادار اعماق دریا قرار داشتند البته این ابزار تا به حال رونمایی نشده است اما در نشریه ماه جاری ژورنال Acta Acustica تحقیقی درباره ی آن انتشار یافته است. پژوهشگران اشاره کرده اند این فناوری با وجود موفقیت ها همچنان نقصان هایی دارد مانند برد کوتاه ردیابی آنکه کمتر از ۲۰ کیلومتر است. این فناوری همین طور نتوانست هواپیمایی بطور مستقیم بالای سر آن پرواز می کرد را شناسایی کند. پژوهشگران حالا مشغول برطرف نمودن چالش های این پروژه هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب