ضرورت توسعه حمل و نقل برقی-۱؛
توان فنی تولید موتورهای الكتریكی را داریم، حمایت دولت را می خواهیم
به گزارش كوتاه كننده لینك عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اعتقاد دارد كه توان فنی تولید موتورهای الكتریكی در كشور وجود دارد و توسعه حمل و نقل برقی بعنوان جایگزینی برای خودروهای احتراقی، نیازمند حمایت مالی دولت می باشد.
به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از مهر، مبحث حمل ونقل پیشرفته در جهان با استفاده از موتورهای الكتریكی به علت موضوعاتی مانند آلودگی هوا و كاهش سوخت، این روزها اهمیت زیادی پیدا كرده و مبحث حمل ونقل برقی یا پاك در همه كشورها مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی كه حتی بیشتر از یك دهه است كه كشورهای پیشرفته درحال سرمایه گذاری روی آن هستند.
نتایج مطالعه مركز پژوهش های مجلس نشان داده است كه خیلی از كشورهای اروپایی به همراه آمریكا و چین به دنبال آنند كه استفاده از خودروهای برقی را در كشور خود نهادینه كنند. شركتهای خودروسازی زیادی هم وارد عرصه تولید شده اند كه موفق ترین آنها شركت تسلا است كه خودرویی دارد كه با یك مرتبه شارژ می تواند مسافت ۴۸۰ كیلومتری را بپیماید.
نتایج این مطالعات نشان داد هرچند بعضی از شركت های مشهور در زمینه ساخت باتری های خودروهای برقی به فناوری هایی جدیدتر دست یافته اند، اما راه طولانی برای تجاری سازی محصول خود در پیش دارند. دراین مطالعه همچون عوامل موثر در گسترش فناوری موتور الكتریكی در كشور تعداد ایستگاههای شارژ، زمان شارژ شدن باتری و میزان مسافتی كه با هر بار شارژ قابل پیمایش است، عنوان شده است.
اما با عنایت به اینكه در همه كشورها پشتیبانی از فناوری برقی از سمت دولتها امری رایج بوده است، مبحث حمایت دولت از این فناوری همچون چالش هایی است كه در كشور ما باید به آن پرداخته شود.
بررسی چالش های فناوری های روز در زمینه تولید موتورها و خودروهای برقی، باتری و ایستگاههای شارژ در ایران و جهان و عرضه راهبردهای عملی برای ورود كشور به این حوزه از زبان دانشگاهیان، در دستور كار گروه دانش و فناوری خبرگزاری مهر قرار گرفته است.
مسائل فنی تولید خودروی برقی در كشور با توانمندی داخلی قابل حل است
غلامرضا مولایی منش، عضو هیئت علمی دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد چالش های پیش روی تولید موتورهای الكتریكی و توسعه حمل و نقل برقی در كشور، اعتقاد دارد كه مشكل به لحاظ فنی وجود ندارد و اگر هم مسائل فنی حل نشده ای در این زمینه وجود داشته باشد، با توانمندی داخلی چه در دانشگاهها و چه در مراكز تحقیقاتی خودروسازی و شركتهای دانش بنیان، قابل حل است.
وی اظهار داشت: دانشجوهای قوی در حوزه خودروسازی به شركتهای دانش بنیان ورود كرده اند و مجموعه های خوبی در كشور علاوه بر خودروسازی، در وزارت نیرو و غیره هم در این حوزه كار كرده اند و كار به لحاظ منطقی و مسیر به لحاظ فنی، روشن است.
مولایی منش با اشاره به اینكه تولید خودروی برقی در كشور باید توجیه اقتصادی داشته باشد تا یك كار نهایی صورت گرفته و به حالت انبوه دربیاید، تصریح كرد: باید برای خودروی برقی مشتری وجود داشته باشد تا برای این محصول، تجاری سازی صورت گیرد. در سایر كشورها، زمانی كه می خواهند مشتری را به پای حمل و نقل برقی بیاورند، دولتها یارانه داده و به جایی رسیده كه صنعت خودروی برقی توانسته با یارانه هوشمند شكل گیرد.
وی در تعریف یارانه هوشمند اظهار داشت: دولتها نخست به تولید، یارانه می دهند و زمانی كه تولید به بلوغ رسید، سطح یارانه تغییر و كاسته می شود. در ایران هم باید به صنعت یارانه تعلق گیرد تا تولید بتواند به صورت پررنگتر عرض اندام كند.
توسعه حمل و نقل برقی در كشور یكپارچه نیست
وی با اشاره به اینكه داستان توسعه حمل و نقل برقی در داخل كشور داستان پیچیده ای است و خیلی از افراد و نهادهای خصوصی و حاكمیتی و هم سیاستگذار در این مساله دخیل هستند، اضافه كرد: اما بین این افراد و نهادها یكپارچگی كاملی دیده نمی گردد.
وی اظهار داشت: به رغم كارهای خوبی كه در این حوزه انجام شده و شركتهای خودروسازی كوچك به لحاظ اندازه اقتصادی، در این زمینه عملكرد خوبی داشتند، اما بحث حمل و نقل برقی در كشور جایگاه خوبی ندارد.
ایران آماده تولید خودروهای برقی است
مولایی منش با اشاره به اینكه شركتهای داخلی آمادگی تولید موتورسیكلت برقی و دوچرخه برقی و یا حتی خودروهای سبك برقی را دارند، افزود: مشكل اصلی این است كه به لحاظ اقتصادی نهادهای سیاستگذار در حوزه انرژی و محیط زیست باید به این جمع بندی برسند كه از توسعه خودروهای برقی در كشور حمایت جدی مالی داشته باشند؛ این مورد در دنیا جا افتاده است اما در كشور ما خیر.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح كرد: این حمایت سبب می گردد كه تولیدكننده موتورسیكلت برقی بتواند آنرا به صورت رقابتی وارد بازار كند. تا زمانی كه حمایت دولتی وجود نداشته باشد، از آنجایی كه قیمت تمام شده خودروهای برقی، بالاتر از خودروهای احتراقی است، تولیدكننده خودروهای برقی امكان تولید انبوه نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینكه دولتها به صورت یارانه و یا سوبسید، این تفاوتها را پوشش می دهند، اظهار داشت: در همه جای دنیا این حمایت و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل برقی برای دولتها كاملا توجیه دارد. چون كه اگر این بحث را پوشش ندهند، به مرور هزینه های درمانی ناشی از مشكلات آلایندگی و بحث های زیست محیطی آنقدر بالا است كه ترجیح می دهند به جای اینگونه خرج ها از خودروهای برقی و پاك حمایت كنند.
مولایی منش با تاكید براینكه تولید و توسعه خودروهای برقی در كشور به لحاظ اقتصادی دارای منطق است، افزود: متاسفانه عمق این داستان در نهادهای حاكمیتی و سیاستگذار در كشور ما، هنوز جا نیافتاده است. البته حمایتهایی در این زمینه شده و نمی توان اظهار داشت كه هیچ كاری صورت نگرفته است. برای مثال شهرداری تهران برای منطقه ۱۲ طرح خوبی اجرا كرد و یا اینكه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، مصوبات خوبی در این خصوص داشته است. اما اینها كافی نیست.
وی اظهار داشت: وقتی خودروساز در تولید سرمایه گذاری می نماید، انتظار دارد بتواند خودروی خویش را بفروشد. طبیعتا سراغ تولید خودرویی نمی رود كه در بازار خریدار ندارد؛ به خاطر همین تا زمانی كه حمایت به صورت جدی مطرح نشود، خودروساز هم به صورت جدی در این حوزه ورود نمی كند.
وضعیت تولید خودروی برقی ایرانی نسبت به كشورهای پیشرفته
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با تاكید براینكه در زمینه تولید موتورهای الكتریكی مشكلات فنی و زیرساختی چالش مهمی نیست و بیشتر تاكید روی دولت می باشد، درمورد وضعیت كشورما در زمینه این تولید نسبت به سایر كشورها تصریح كرد: خیلی از كشورها خودروساز نیستند و شاید قطعه ساز باشند. برای مثال تركیه برند خودرویی ندارد. تنها حدود ۱۰ كشور در دنیا هستند كه دارای برند خودرو هستند. ما وضعیتمان نسبت به آن تعداد كشور پیشرفته كه برند خودرو دارند، وضعیت خوبی نیست چون كه تابحال از این مورد حمایت خوبی صورت نگرفته و اقتصاد ما پشت این قضیه نیامده است.
مولایی منش با اشاره به اینكه پتانسیل تولید موتور الكتریكی و خودروی برقی در كشور وجود دارد و ما می توانیم خودمان را سریع برسانیم، اضافه كرد: برای مثال برخی خودروسازهای داخلی ورژن هیبرید برخی مدل خودرو را به صورت پروتوتایپ (نمونه اولیه) تولید كرده اند اما باید به این جمع بندی برسند كه آنرا به صورت انبوه هم تولید كنند.
وی با اشاره به اینكه با شرایط فعلی اقتصادی، این تولید دارای سوددهی نیست، اظهار داشت: این مساله باید از جانب سازمان برنامه و بودجه دولت و یا مجلس حل شود. این نهادها باید در این قضیه وارد شوند. نباید انتظار داشته باشیم كه فقط خودروساز ورود كند، وقتی كه به لحاظ اقتصادی مطلوبیت وجود نداشته باشد.
ضرورت داشتن خودروهای برقی و هیبریدی
عضو هیئت علمی دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت درمورد لزوم تولید خودروهای برقی و هیبریدی در كشور، با اشاره به اینكه سناریوهایی دراین زمینه مطرح می شود، افزود: در دنیا روند این است كه می گویند الان دوران موتورهای هیبرید است. بعضی می گویند پس از هیبرید دوران خودروهای تمام الكتریك و عده ای می گویند دوران خودروهای پیل سوختی خواهد بود. برای مثال خودروسازان ژاپنی معتقدند كه پس از هیبرید دوران خودروهای Fcb یا پیل سوختی است. خودروسازان آمریكایی اعتقاد دارند كه پس از هیبرید، دوران خودروهای تمام الكتریك است. اما اینكه چه می گردد معلوم نیست.
وی اضافه كرد: اما هم اكنون خودروهای هیبرید بورس هستند. اما اینكه در كشور چرا بحث هیبرید جا نمی افتد به این علت است كه به رغم تلاش های جزیره ای، اما حمایت كلان دولتی از توسعه خودرو برقی وجود نداشته است. البته مسائل و مشكلات دیگری در كشور است كه لزوم این مورد را كم رنگ می كند. اما در كل دنیا بحث آلودگی محیط زیست یك نگرانی اصلی بخصوص در كلانشهرها است كه اینها تبعاتی برای كشور داشته و هزینه های غیرمستقیم به لحاظ سطح سلامتی و اقتصادی دارد.
همه خودروسازهای دنیا به تولید خودروی برقی رو آوردند
مولایی منش تصریح كرد: بیشتر از یك سوم آلایندگی ها بخصوص در كلانشهرها به علت خودرو است و چاره اساسی دراز مدت كه دنیا به آن رسیده، این است كه خودروهای هیبرید، جایگزین خودروهای فعلی بنزینی شود. باآنكه در كوتاه مدت چاره كیفیت بنزین و معاینه فنی مطرح است اما موتورهای بنزینی در داخل خودروها باید كنار گذاشته شوند.
وی با اشاره به خودروسازان خارجی كه به سمت تولید انبوه این خودروها رفته اند، اضافه كرد: كشورهای خودروساز مهم دنیا الان در سبد محصولاتشان تولید انبوه خودروی هیبرید دارند و حتی مانند خودروی احتراقی، برای خودروی هیبریدی نیز، فروش میلیونی دارند. این درحالی است كه تا چهار سال قبل فقط سه كمپانی وجود داشتند كه خودرو برقی داشتند، اما الان همه خودروسازهای دنیا در سبد محصولاتشان خودروی برقی دارند و در این زمینه مقاومتی نشان نمی دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب