URL



فیلمی كمیاب و رنگی از نخستین راهپیمایی فضایی تاریخ

فیلمی كمیاب و رنگی از نخستین راهپیمایی فضایی تاریخ

كوتاه كننده لینك فیلمی كمیاب و رنگی از نخستین راهپیمایی فضایی تاریخ


به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از ایسنا، الكسی لئونوف روز ۳۰ مه ۱۹۳۴ در روستای لیستویانكا در سیبری مركزی چشم به جهان گشود. الكسی لئونوف در دو ماموریت تاریخی به اسامی "ماموریت واسخود-۲ " (Voskhod ۲) و در "پروژه آزمایشی آپولو-سایوز" (Apollo–Soyuz Test Project) حضور داشته است.
وی در ماموریت واسخود-۲ اولین راهپیمایی فضایی را انجام داد و به اولین فردی تبدیل شد كه در طول تاریخ این كار را انجام داده است.
در روز ۱۸ مارس ۱۹۶۵، فضاپیمای واسخود-۲ از پایگاه فضایی بایكونور به فضا پرتاب شد. فرمانده پرواز "پاول بلیایف" و ناوبر آن" آلكسی لئونوف" بود. الكسی در این پرواز یك بسته مداد شمعی با رنگ های مختلف نیز به همراه داشت برای اینكه وی از كودكی به هنر و نقاشی علاقه وافری داشت. در مدار زمین، الكسی لئونوف ابتدا به محفظه هوایی متصل به فضاپیمای واسخود وارد شد و خودرا به آرامی بیرون كشید. الكسی لئونوف در صورتیكه بیرون فضاپیما شناور بود مستقیماً در جهت تابش خورشید قرار داشت و حرارت داخل لباس فضایی اش بیش از اندازه پیش بینی شده بالا رفته بود. او نتوانست دوربین تلویزیونی نصب شده روی سینه لباسش را روشن كند و تنها تصاویر تلویزیونی از دوربین نصب شده روی فضاپیما برداشته می شد. این تصاویر با چند دقیقه تأخیر در سراسر شوروی آن روز پخش می شد. روی هم رفته الكسی به مدت ۱۲ دقیقه در فضای بیكران شناور بود. پس از اتمام راهپیمایی، لباس به قدری منبسط شده بود كه امكان ورود مجدد به فضاپیما نبود و مجبور شد هوای داخل لباس را تخلیه كند. بعد از این عملیات، آلكسی وقت استراحت خودرا به نقاشی صحنه هایی كه در طول راهپیمایی فضایی اش دیده بود گذراند.




درمرحله آماده سازی برای فرود، فضاپیمای واسخود-۲ گرفتار چهار مشكل پی در پی شد. در ابتدا بعد از دور انداختن محفظه هوایی، فضاپیما با سرعت ۱۷ درجه در ثانیه آغاز به دوران حول محور خود كرد. سپس فشار اكسیژن درون كابین تا حد خطرناكی بالا رفت، و در نهایت سیستم فرود خودكار فضاپیما از كنترل خارج شد. فضانوردان با راهنمایی مركز كنترل زمینی دو مشكل اول را حل كردند. بعد از آن، سیستم فرود خودكار فضاپیما را خاموش كرده، خود كنترل فرود فضاپیما را بدست گرفتند. بعد از حل مشكلات بالاخره فضاپیمای واسخود وارد جو زمین شد، اما برخلاف پیش بینی بخش سرویس فضاپیما از كپسول حامل فضانوردان جدا نشد و با چند رشته كابل به آن متصل باقی ماند. این مشكل موجب شد فضاپیما گرفتار تلاطم و دوران شدید شود، تا اینكه بالاخره كابل ها در اثر حرارت ناشی از ورود به جو زمین سوختند. در نهایت فضاپیما در بین برف در جنگل های انبوه تایگا در ۲۰۰۰ كیلومتری شهر پرم و بسیار دورتر از موقعیت برنامه ریزی شده فرود آمد. آنها با فرستادن پیام های رادیویی اهتمام كردند مركز را از موقعیت دقیق خود باخبر سازند. با اینكه این پیام ها در مسكو دریافت نشده بود، اما پست های شنیداری رادیویی در شبه جزیره كامچاتكا و در شهر بن در آلمان پیامها را دریافت كرده بودند.
تا رسیدن كمك، فضانوردان دو شب را در داخل كپسول فضایی سركردند. هواپیماهای گشتی بعد از دو روز موقعیت فضاپیما را كشف كردند و تیم نجات به همراه بالگردی برای نجات به منطقه فرستاده شد و فضانوردان به همراه تیم نجات با اسكی كردن روی برف خودرا به بالگرد رساندند.


بعد از بازگشت به مسكو، آلكسی لئونوف عالی ترین نشان های ملی، شامل "قهرمان اتحاد شوروی" و "نشان طلایی لنین" را دریافت كرد و درجه نظامی وی به سرهنگی ارتقاء داده شد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4


منبع:

1398/07/21
14:59:29
5.0 / 5
1210
تگهای خبر: آزمایش , سرویس , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک